En av Sveriges största motorsportgrenar är Folkrace. Jag har endast sett en enda tävling i hela mitt liv, och det var på Dals MK´s bana i Färgelanda för många år sedan. Efter säsongen 2011 blev jag inbjuden av JK Motorsport till deras avslutningsjippo för året. De hade bjudit in alla i teamet, alla sponsorer och alla samarbetspartners till en Folkracetävling på Fagerfjälls folkracebana på Tjörn. Jag har aldrig ens suttit i en folkracebil förut, men däremot har jag kört en hel del Drivers Open och jag trodde nog att det skulle kunna vara en fördel för mig. Ett litet minus dock var att vi skulle köra bakhjulsdrivna gamla Volvo-bilar. Visst är det kul att sladda med bakhjulsdrift, men faktum är att det var många år sedan jag körde en bil med bakhjulsdrift. Det har blivit mest framhjulsdriva bilar på senare år. Jag började dock med bakhjulsdrift en gång i tiden och när jag gick över till framhjulsdrift fattade jag inte till en början hur man skulle göra för att köra fort med en sådan !??!? Det kändes så bakvänt men nu, många år senare, har jag lärt mig tekniken. I dag kör jag betydligt fortare med framhjulsdrift än bakhjulsdrift.
Nog om detta, här var det lika för alla. Vi delades in i två grupper. Alla som hade jobbat i teamet under året körde i ena gruppen och sponsorer och samarbetspartners körde i andra. Jag tillhörde andra gruppen. Vi körde först en och en. Ett uppvärmningsvarv och sedan två varv på tid. Det var själva kvalet, sedan delades vi in i c-final, b-final och a-final. Jag tog pole i min grupp och efter en kanonstart fick jag en lucka direkt. Jag laddade allt jag hade första varvet och sedan bevakade jag min ledning till mål. Jag ville absolut inte schabbla bort min möjlighet till seger. Förarna bakom mig tog in lite mot slutet, men jag kände att jag hade kontroll och efter fem varv stod jag som segrare! Vilken lycka, det är alltid lika kul att vinna, oavsett vilka man tävlar mot.
I den andra gruppen tog Marcus Larsson planenligt hem segern. Han tävlar i Camaro Cup och är van med bakhjulsdrift. Som avslutning på dagen kördes en superfinal där de fem bästa totalt möttes i ett mästarmöte. Här blev det betydligt tuffare. Banan är inte så bred och med fem förare som ger allt in i första sväng var det bara frågan om när det skulle smälla. Jag fick inte till starten, jag låg några meter efter in i första sväng. Då ser jag hur bilarna krokar ihop och en bil ställer sig på tvären framför mig. Instinktivt tvärbromsade jag och girade undan. Nu hade jag tappat all fart och jag låg näst sist. Jag laddade på allt jag kunde. Nu kunde jag bara hoppas på att det blev fler incidenter, och med tanke på vilka som var med kändes det inte helt otroligt. Efter ett varv blev det mycket riktigt så... Två bilar hade krokat ihop och jag lyckades klämma mig förbi dessa. Nu låg jag plötsligt på andra plats efter Marcus Larsson. Jag såg hur jag tog in mer och mer på honom, men det räckte inte riktigt ända fram. Jag gick i mål en billängd bakom Marcus, och det får väl anses som maximal utdelning!
Tack JK Motorsport för att ni är ett så härligt gäng. Det är aldrig tråkigt när man är med er.