Dalsland Ring var en racerbana som fanns i Dingelvik i Bengtsfors kommun. Banan byggdes och drevs av Bengtsfors MotorClub. Banan invigdes den 3:e juli 1966. Vid invidningen kom det 16 000 personer!!! Det är fortfarande publikrekord för hela Dalsland alla kategorier! Banan fick tyvärr ett kort liv... Redan den 27:e maj 1973 kördes den sista tävlingen och några år senare grävdes den upp. Idag finns endast ett par hundra meter kvar... Frilansjournalisten och motorsportentusiasten Bengt-Åce Gustavsson föddes i Billingsfors 1969, bara några kilometer från banan. Till hans egen stora förvåning fanns det ingen dokumentation om banan och ingen pratade öppet om banan "på byn". 1994 valdes Bengt-Åce in som kassör i Bengtsfors MotorClub och vid uppstartsmötet i tingshuset i Bengtsfors 1994 visade Erik Berger några gamla smalfilmer från banan. Detta var den första kontakten Bengt-Åce fick med banan och han var såld direkt. Han tänkte: - Om inte någon gör en dokumentation om banan nu kommer den snart vara glömd för alltid och om några år kommer alla som minns något vara döda! Sagt och gjort. Bengt-Åce spenderade 10 år på att samla på sig information om banan. Våren 2004 var han klar med den tre timmar långa dokumentärfilmen om Dalsland Ring.
Filmen innehåller bl a intervjuer med racerstjärnor som körde på Dalsland Ring. Intervjuerna är ihopklippta med smalfilmerna. Medverkande racerstjärnor: Erik Berger, Reine Wisell, Picko Troberg, Rune Tobiasson, Tommy Brorsson, Leif Hansen, Jean Johansson, Boo Brasta, Molle Robertsson, Kent Andersson, Curt Johansson, Lennart Bohlin, Bror Danielsson, Björn Waldegård, Per Eklund, Lasse Jönsson, Sven Bergström, Ulf Karlsson, Arne Allard och Bengt Pettersson.
Filmen blev en succé och till dags dato har den sålts i närmare 2000 exemplar! (Den går att köpa på www.racefoto.se). 2006 anordnade TV-kanalen Discovery Channel en tävling där de ville utse Sveriges bästa amatörfilm. Temat var engagemang. De fick in över 600 bidrag och filmen om Dalsland Ring vann tävlingen! Förstapriset innebar att Discovery Channel gjorde en filmjingel som sändes på TV 100 gånger 2007.
Banans liv blev som sagt väldigt kort. Det var en serie händelser som tillsammans bidrog till banans fall. Här kommer historien i korthet från början till slut: I början av sextiotalet arrangerade Bengtsfors MotorClub Is-SM med stor framgång. De hade mycket publik och de hade samlat ihop 100 000 kr i eget kapital. De började spåna om de skulle satsa på att bygga en egen racerbana. Vid denna tidpunkt fanns endast tre permanenta banor och det var Gelleråsbanan i Karlskoga, Ring Knutstorp och Skarpnäck (som gick på sista versen). Banan stod klar sommaren 1966 och den kostade ca 500 000 kr att bygga. Premiären fick dock flyttas fram en månad. Vintern hade varit väldigt hård med mycket snö, varför markarbetet inte kunde påbörjas i tid. Premiären blev en dundersuccé. En ung man gjorde sin tävlingsdebut i F3. Han hette Ronnie Peterson... Redan vid den andra tävlingen, som kördes på hösten 1966, fick tävlingen SM-status. F3-racet vanns av Reine Wisell. Det var hans första SM-seger i F3 någonsin, det skulle komma fler framgångar för dessa båda herrar...
Under sextiotalets alla tävlingar kom det minst 12 000 åskådare varje gång. Klubbens starke man var Erik Berger och 1970 jagade han sitt 10:e SM-guld! Vid Kanonloppet i Karlskoga i augusti var förväntningarna uppskruvade till max. Tyvärr kom den tävlingen att bli den mörkaste i Svensk motorsporthistoria... Två förare krokade ihop och plöjde rakt ut i publiken. Sex personer avled och många blev skadade. Det som återstod av säsongen 1970 var SM-finalen, som skulle köras på Dalsland Ring. SBF drog öronen åt sig efter den våldsamma tragedin i Karlskoga och drog in banlicensen för alla banor utom Kinnekulle Ring, som var ny och modern vid denna tidpunkt. Det som skiljde Kinnekulle från alla andra banor var att eftersom den var byggd i ett dagbrott från en gammal gruva fanns det naturliga läktarplatser i slänterna dit inga bilar kunde nå vid en avåkning. Bengtsfors MotorClub stod inför ett dilemma. De fick inte arrangera någon tävling på hemmabanan Dalsland Ring. Antingen kunde de ställa in tävlingen, eller flytta den till Kinnekulle Ring. Man valde det senare. Erik Bergers heat blev en rysare. Till finalen hade Erik skaffat insprutning för första gången till sin Ford Escort, för att ha en chans att hänga med Johnny Lundberger, som ledde SM inför finalen. Johnny bröt finalen med växellådsproblem och Erik behövde bara ta sig i mål för att vinna sitt 10:e SM-guld. Ödet ville dock annat... Fästet till bränslepumpen vibrerade loss. Bilen stannade och det blev inget guld för Erik... Tävlingen som sådan blev ett ekonomiskt fiasko.
Vid denna tidpunkt hade man i Bengtsfors sånär betalat av kostnaden för byggnationen av banan, men för att återfå banlicensen tvingades man låna 300 000 kr för att få banan godkänd. Det anlades avåkningszoner, man satte upp räcken och publiken flyttades bort från banan. När allt var klart svek publiken... Under återstoden av alla tävlingar på Dalsland Ring kom man aldrig över 6000 åskådare någon gång. Det var alltså mer än en halvering av åskådarantalet från förr! Varje race kördes med förlust och till sist tvingades man inse att det inte kunde fortsätta på det här viset. Den sista spiken i kistan var oljekrisen 1974 som omöjliggjorde allt tävlande. Klubben ägde aldrig marken och när de inte kunde betala arrendet längre var det slut. Kommunen erbjöds att rädda banan, men de avstod och därmed var historien slut...
Nedan kan ni läsa alla startlistor och alla resultatlistor från alla race som kördes på Dalsland Ring:
Är ni intresserade av fler gamla resultat? Det finns massvis med resultat samlade på hemsidan: www.svenskracing.se.
Här kan ni titta på lite blandade bilder från Dalsland Ring:
[album id=13 template=compact]