Jag heter Bengt-Åce Gustavsson. Jag är född och uppväxt i Billingsfors i Dalsland. Jag hade ingen naturlig koppling till motorsport från barnsben, utan fick intresset via min gode vän och klasskamrat Per Eriksson. Vi startade Team Ruggine tillsammans med några vänner 1990. Vi byggde en Alfa Romeo Alfetta som vi tävlade med i fem säsonger i Dressmann Cup (numera NSHC). Vi fick inte några större framgångar och teamet upplöstes efter fem år då de andra i teamet hellre ville satsa på rally. Jag kände dock att jag ville fortsätta med racingen. Då jag inte hade råd att fortsätta som förare satsade jag i stället på fotografering och skrivande. Jag har alltid haft ett intresse för foto och dessutom var jag duktig på skytte som ung. Jag har konstaterat att detta har varit till stor hjälp i mitt fotograferande, då det är samma teknik att använda en kamera som ett gevär. Skrivandet tog fart 1992. Det kom sig av att jag hade tjatat på lokaltidningen att de skulle skriva om oss, men de hade noll intresse... Som på så många andra småtidningar stod bollsporter högst i kurs och vi körde ju dessutom inte på hemmaplan. Efter ytterligare tjat fick jag till sist slängt till mig: - Skriv själv då för f***! Det blev den kick jag behövde och sedan dess har jag varit en ivrig frilansjournalist inom motorsport (och ibland inom andra sporter också.)
En som uppmärksammade mitt fotograferande var Fredrik Skoghag. Han undrade om jag inte kunde tänka mig att fotografera hans raceserie och vips blev jag fotoansvarig för SLC 1997. Fredrik har alltid haft många idéer och han är inte rädd för att prova nya grepp. Här kom jag i kontakt med den digitala tekniken för första gången. Fredrik hade en enklare digitalkamera, men den var för långsam för att ta racebilder med. Jag fotograferade med min analoga kamera och scannade sedan bilderna och lade ut dessa på SLC´s hemsida. Jag började också följa SSK-serien i mitten av nittiotalet (där även STCC föddes från början).
1997 gjorde Erik Berger comeback inom historisk racing och därmed började jag bevaka RHK & SPVM. Under hela nittiotalet var det framförallt långlopp som gällde för mig. Inför säsongen 2000 blev jag presschef för Sprit Racing (som körde både SLC & GTR i STCC). Hittills hade allt mitt engagemang för racingen skett på hobbybasis, men Sprit Racing ville att jag skulle skicka faktura. Jag bildade därför mitt företag Racefoto i Sverige, eller kort och gott Racefoto. Jag jobbade vidare som brevbärare, men 2003 ville posten bli av med folk och med moroten att få 10 månadslöner, bara man sade upp sig frivilligt. Jag sade upp mig och satsade på Racefoto på heltid. I samma veva köpte jag min första digitalkamera, en Canon 10D.
Vintern 2003-2004 sammanställde jag min dokumentation om racerbanan Dalsland Ring som blev en dokumentärfilm. Jag insåg dock att mitt steg från hobbyfotograf till heltidsfotograf varit för stort och hösten 2004 tog jag därför anställning på en stålindustri. Jag fortsatte hela tiden att utveckla Racefoto och efter mycket dubbelarbete och sena nätter kände jag till sist att jag var mogen för en ny satsning. Våren 2007 sade jag upp mig från stålindustrin och sedan dess har jag bara jobbat med Racefoto!
Det har varit en lång och lärorik resa och jag har utvecklat och utökat min verksamhet hela tiden. I dag är jag presschef för de flesta racingserierna i Sverige; SSK-Serien, Racinghistoriska Cupen, Sportvagnsmästerskapet, Swedish GT samt den Norska racingserien.
Jag är också presschef för ett antal klasser, team och förare. Bland mina meriter vill jag nämna att jag var fotoansvarig för Polestar i STCC 2010 när de vann märkestiteln + att Robert Dahlgren blev Scandinavisk Mästare. Jag var fotoansvarig åt Chevrolet när Rickard Rydell vann STCC 2011 och Chevrolet vann märkestiteln 2012.
Detta var trevliga upplevelser, men mitt mål har aldrig varit att satsa allt mot eliten. Jag är en stor racingentusiast och jag brinner för sporten. För mig är alla förare lika mycket värda. Det spelar ingen roll vilken klass de kör i. Alla är lika välkomna att köpa sina bilder från mig 🙂
Ett nytt stort projekt startades 2013. Jag skapade hemsidan Svensk Racing.se. Min målsättning med hemsidan är att publicera samtliga raceresultat i Sveriges historia! Detta är naturligtvis ett gigantiskt arbete. Vi driver detta som ett arbetslöshetsprojekt i Bengtsfors som heter Kooperativet Arbetsmyran. Sidan är öppen för alla. Har ni något att bidra med till sidan? Det kan vara allt från gamla resultatlistor till att ni vill synas som annonsörer på sidan.
Jag har skrivit några högst personliga artiklar under årens gång, som jag har samlat under fliken "Kuriosa". Ta gärna en titt och låt dig ryckas med av mina livshistorier inom motorsporten.