Spirit Racing pysslar inte bara med racing utan även en hel del social verksamhet. En av dessa är motordagar företrädesvis på Gelleråsbanan i Karlskoga. Där får man prova på Racing med Opel Corsa, gokart och F3!
Jag blev inbjuden att deltaga som tillförordnad presschef inför år 2000. Jag har viss racingerfarenhet sedan tidigare, eftersom jag har kört i Dressmann Cup några år. Att köra Opel Corsa GSI var således inga problem, jag fann mig väl hemma direkt.
Sedan var det dags! Ett av mina drömmars mål skulle nu gå i uppfyllelse, att få köra en riktig F3:a! Jag trängde mig ned i den trånga formelbilen. Jag fick instruktioner från Tony Ring, men jag var alldeles för nervös för att uppfatta vad han sa. Jag tog några djupa andetag, hjärtat slog fortare. Jag varvade upp motorn, försökte sedan smyga upp kopplingen. Det är inte lätt på en sådan bil så det blev några skutt framåt, men jag kom i väg i alla fall. När jag kom ut på rakan matade jag i växlarna. Det kändes härligt, inte alls så blåsigt som jag hade trott. Jag tänkte att jag får ta det lugnt i första kurvan (Trösen). Jag tog mig igenom första kurvan och började accelerera igen, men det var svårt att hitta växlarna, de ligger väldigt tätt! Jag tryckte på lite hårdare igenom ”Esset”, känslan av G-krafter var underbar.
Nu kände jag mig som ett med bilen och jag bromsade senare mot ”Eje-svängen”. Jag gick på gasen igen redan i början av svängen och plötsligt, utan förvarning understyrde bilen rakt ut i gruset på sina kalla däck! Från att ha känt sig som en ny Schumacher kände jag mig nu som en hög hundbajs på en vägren!
Det kunde ha börjat bättre, men jag revanscherade mig under dagen med ett par mer lyckade körpass samt segern i gokarttävlingen på eftermiddagen!
Bengt-Åce före Jan-Olov Andersson & Lars GV Lindberg, Spirit Racings ordinarie förare!
Prisutdelare var självaste Europa Ferrari Challengemästaren 1999 Tony Ring.
Bengt-Åce Gustavsson - www.racefoto.se